شرکت آگرین‌پی | Agrinpay

فیل سفید یا white elephant اصطلاحی بسیار کهن و تاریخی است که بعدا استراتژیست ها آن را وارد ادبیات استراتژی هم کرده اند.

فیلهای سفید، نژاد کمیابی از فیل ها بوده اند که زمانی به عنوان هدیه دیپلماتیک بین کشورها رد و بدل میشده اند. هزینه نگهداری فیل های سفید بسیار بالا بوده است. در حدی که گاه، بخش مهمی از دربار به آنها اختصاص داده می شده است. اما مشکل زمانی بوده است که کشورها با قحطی یا محدودیت منابع مواجه می شده اند.

با وجودی که دیگر چندان توجیهی برای هزینه های سنگین نگهداری از فیل های سفید در دوران فقر و بدبختی وجود نداشته بود ولی هزینه های زیاد قبلی باعث می شده است که پادشاهان ترجیح بدهند باز هم هزینه کنند تا دستاوردهای قبلی از بین نرود.

امروز فیل سفید استعاره از دارایی ها یا اهدافی است که نیازمند هزینه زیاد است ولی کاربرد و فایده چندانی ندارد و معمولا هزینه نگهداری آنها هم بالاست؛ اما به دستیابی و نگهداری آنها اصرار داریم. دارایی یا اهدافی که با وجود مولد نبودن و مفید نبودن، هزینه های غیرقابل بازگشت بالایی برای آنها می شود ولی نمی توانیم از لحاظ احساسی به سادگی آنها را از مجموعه منابع و دارایی های خود حذف کنیم و هزینه های آتی آنها را هم می پذیریم.

مفهوم فیل سفید در حوزه های زیادی از جمله استراتژی و سیاست، مسائل مالی، کسب وکار و حتی زندگی شخصی کاربرد داره ولی بیایید این مفهوم رو در دنیای ساخت و ساز خودمون جستجو کنیم. من مطمئنم که همه ما با مثال های زیادی از پروژه ها، فرآیندها، ماشین آلات و و تجهیزات عمرانی روبه رو شده اید که علیرغم هزینه زیادی که برای آنها شده است ولی بلا استفاده رها شده اند یا در مقابل هزینه ساخت، تامین و نگهداری آنها، بازدهی بسیار کمی دارند.

جهان ما مملو از پروژه های بزرگ عمرانی ناموفقی است که غالبا برای منافع سیاسی یا برآوردن منافع شخصی اجرا شده اند. پروژه ای اشتباه در مکانی نامناسب. پروژه هایی که برای مردم هزینه هنگفتی داشته است و هزینه زیادی بابت نگهداری آن می شود ولی منافع ناچیزی برای قشر معدودی از مردم دارد یا حتی پروژه های که بعد از اتمام به دلیل هزینه بالای نگهداری آنها و بازدهی کمشان، رها شده اند. پولی که می توانست بهتر و با منافع بیشتر برای عموم مردم هزینه شود.

یا بیایید از پروژه های خودمان مثال بزنیم. به عنوان مثال استفاده از تجهیزاتی که برای خرید آنها هزینه زیادی شده است و علیرغم بازدهی پایینی که برای ما دارند به استفاده از آنها اصرار می ورزیم بدون این که به این فکر کنیم که هزینه های ما ناشی از این بازدهی پایین در حال افزایش است. یا فرآیندهایی که وقت و انرژی زیادی صرف طراحی و استقرار آنها در پروژه های خود کرده ایم ولی بازدهی چندانی ندارند و زمان و انرژی نیروی کار را در پروژه به هدر می دهند.

فیل سفیدت رو رها کن. اصلا بهتر که از اول فیل سفید رو قبول نکنیم.

شما هم اگر نمونه ای از فیل سفید در کسب و کار و پروژه های خود می شناسید با ما به اشتراک بگذارید؟ یا پروژه عمرانی که علیرغم هزینه های زیادی که برایش شده است بازدهی بسیار کمی دارد.