شرکت آگرین‌پی | Agrinpay

بسیاری از پیمانکاران صرفاً به دلیل عدم بررسی و آنالیز دقیق اعداد و ارقام و عدم آگاهی از شرایط مالی واقعی خود، دچار مشکلات مالی می شوند. اغلب این اتفاق زمانی می افتد که یک پروژه تمام شود و این پیمانکاران تازه متوجه می شوند که شرایط مالیشان چگونه است.

در بین اکثر صاحبان کسب و کارهای ساخت و ساز یک اشتباه اقتصادی رایج این است که برآوردهای پیش از ساخت و زمان مناقصه با هزینه های زمان ساخت و بعد از اتمام پروژه با هم مقایسه و مورد تجزیه و تحلیل قرار نمی گیرد. بسیاری از پیمانکاران ضرایب بالاسری و سود فعلی خود را نمی دانند و از همه بدتر اینکه آنها این ضرایب را حدس می زنند.

یکی از اولین چیزهایی که برای رفع این مشکل باید مورد بررسی قرار گیرد، گزارش سود و زیان است. گزارش سود و زیان یک گزارش عملکرد شما به عنوان یک مدیر کسب و کار است. در بسیاری از موارد بعد از بررسی دقیق این گزارش ها می بینیم که هزینه های انجام کار به درستی پایش نشده اند و یا براساس آیتم های درست و مناسب صورت وضعیت نشده اند یعنی آنچه برآورد و در زمان مناقصه پیشنهاد قیمت شده است با آنچه در زمان اجرا هزینه و صورت وضعیت می شود مطابقت ندارد.

یک بار با یکی از دوستان که مالک یک شرکت پیمانکاری است گزارش سود و زیان پایان سال شرکتش را مورد بررسی قرار دادیم. معلوم شد 10 درصد به عنوان ضریب بالاسری سالانه و 5 درصد به عنوان ضریب سود خالص در پروژه هایش درنظر گرفته شده بود. وقتی از او پرسیدم از چه ضریبی به عنوان ضریب بالاسری و سود استفاده می کنی پاسخ داد " ما همیشه 20 درصد به عنوان ضریب بالاسری و سود در نظر می گیریم."

اما اگر چنین بود چرا از ضریب 10% به جای 5% به عنوان ضریب سود خالص که در گزارش سود و زیان ذکر شده بود استفاده نمی کردند؟ دوستم پاسخ داد 5% سود خالص برای ما کافی است، اگرچه در زمان مناقصه 10% برای ضریب سود در پیشنهاد قیمت اعمال شده بود. از او پرسیدم "از اینکه 5 درصد از سودی که پیش بینی کرده بودی را در پروژه از دست دادی ناراحت نیستی؟"

او دلیل این 5 درصد کاهش سود پیش بینی شده را دقیقاً نمی دانست اما فکر می کرد که احتمال زیاد برآورد هزینه اولیه جامع نبوده است. پس از بررسی دقیقتر فهمیدم که حق با اوست. 5 درصد گم شده می تواند مربوط به موارد پیش بینی نشده ای مانند تجهیزات، سوخت، مجوزها، هزینه های ترابری، هزینه های اضافه کاری پرسنل و هزینه های مربوط به دستگاه نظارت و امثالهم باشد. همه این هزینه ها از حساب ضریب بالاسری و سود پرداخت شده است و هیچ پیش بینی بابت آنها در زمان برآورد اولیه هزینه پروژه نشده است. 

مشکلات مالی شرکت خود را کشف کنید

برآورد دقیق، تهیه پیشنهاد قیمت مناسب و گرفتن کار نیازمند یک تلاش گسترده است. اگر یک نرم افزار حسابداری پیمانکاری مناسب و کارشناسان مالی خوبی در اختیار دارید که اهمیت شناخت و پیگیری اعداد و ارقام پروژه را درک می کنند، مدیریت امور مالی شما کار سختی نیست و چند ساعت متمرکز در طول هفته بیشتر زمان نمی برد.

اما در بسیاری از موارد پیمانکاران اشتباهات مالی را مرتکب می شوند که کسب و کار آنها را با خطر شکست و نابودی مواجه می کند. پیش از اینکه بتوانید این اشتباهات را اصلاح کنید، گردآوری اعداد و ارقام صحیح پروژه ها می بایست به یکی از اولویت های مدیران شرکت های پیمانکاری تبدیل شود.

شما با کدام یک از این چالش های مالی- مشکلات حسابداری، برآورد هزینه اشتباه یا مشکلات در تعیین قیمت تمام شده کار- مواجه هستید؟

  • عدم تطابق برآوردهای اولیه هزینه با آیتم های صورت وضعیت شده در آنالیز سود و زیان پروژه
  • عدم تطابق برآوردها با بودجه تعریف شده یا سیستم های حسابداری پروژه
  • عدم پایش مبالغ هزینه شده بابت اضافه کاری ها و مبالغ صورت وضعیت شده آنها
  • افزایش مبالغ برآورد شده، جهت پوشش موارد پیش بینی نشده احتمالی
  • استفاده از نرخها و ضرایب غیرواقعی و متفاوت با واقعیت برای پوشش هزینه های مالیات، بیمه تامین اجتماعی، بیمه های تمام خطر و مسئولیت مدنی، اضافه کاری و پاداش پرسنل و ...
  • عدم پیش بینی هزینه اضافه کاری های پرسنل ناشی از کارهای خارج از وقت معمول، جبران تاخیرات ناشی از شرایط نامساعد آب و هوایی، رفع نواقص کار و ...
  • عدم پیش بینی هزینه های مربوط به ماشین آلات و تجهیزات ملکی شرکت در برآورد زمان مناقصه
  • عدم پیش بینی هزینه های ابزارآلات کوچک، هزینه تماس های تلفنی، سوخت، تجهیزکارگاه، ایمنی و بهداشت و آموزش در برآورد هزینه زمان مناقصه
  • اعمال یک درصد کلی بابت هزینه های عمومی، مدیریت پروژه و نظارت بر کار به جای تخمین و محاسبه هزینه های واقعی مربوط به موارد مذکور، خاص هر پروژه
  • اعمال ضرایت سود و بالاسری یکسان در همه پروژه ها و عدم محاسبه ضریب مناسب با توجه به شرایط پروژه و شرکت در زمان مناقصه
  • عدم محاسبه هزینه های سربار سالانه شرکت و اعمال آن در برآورد هزینه پروژه ها
  • عدم تعیین اهداف سود سالانه و اعمال آن در برآورد هزینه پروژه ها

برای اینکه در پروژه ها با چالش های مالی کمتری مواجه شوید و سودآوری بیشتری داشته باشید می بایست به فهرست مشکلات مالی بالا رسیدگی و آنها را رفع کنید. اگر نسبت به وضعیت مالی خود مطمئن نیستید از یک مشاور مالی مشاوره بگیرید یا ارتباط نزدیک تری با مدیر مالی خود برقرار کنید. بخاطر داشته باشید که هدف شما پولسازی است و پولسازی با شناخت و درک درست اعداد و ارقام و همچنین استفاده از هزینه های دقیق و واقعی برای تهیه برآورد قیمت پروژه ها در زمان مناقصه است.

پیشنهاد قیمت شما باید مطابق آنچه در پروژه واقعا هزینه و آنچه صورت وضعیت می شود باشد. و شما به عنوان مدیرارشد یا صاحب کسب و کار پیش از مدیر مالی باید اعداد و ارقام دقیقی را که منجر به سود می شوند را بشناسید و مسئولیت آنها را بپذیرید.

 

#برآرود_هزینه_پروژه

#ساخت_اسکلت_فلزی

#برآورد_هزینه_ساخت_و_ساز