شرکت آگرین‌پی | Agrinpay

اگر قصد ساخت سوله دارید، هزینه ساخت قطعاً یکی از عوامل مهم در تصمیم‌گیری شما خواهد بود. از ابعاد سوله گرفته تا محل نصب آن، از جمله متغیرهایی هستند که بر هزینه تمام شده پروژه تاثیر مستقیم خواهند داشت. بنابراین، شناخت عوامل موثر در هزینه ساخت سوله می‌تواند قدم اول در برآورد هزینه ساخت سوله براساس اولویت‌ها و نیازهای کارفرما یا مشتری باشد. در این مقاله، ما عوامل مختلف موثر در هزینه ساخت سوله را بررسی می‌کنیم تا امکان تصمیم‌گیری بهتر برای کافرمایان و سرمایه‌گذاران در مورد انتخاب ابعاد، مصالح و ... سوله فراهم شود.

 

هزینه ساخت هر مترمربع سوله

سوله فولادی یک راه حل کاربردی و تطبیق‌پذیر برای کاربری‌های صنعتی مختلفی از جمله انبارداری، کارخانه تولید و آشیانه هواپیما است. به عنوان نقطه شروع، هزینه ساخت سوله بدون نظرگیری هزینه‌های طراحی و اخذ مجوزهای لازم، معمولاً شامل هزینه‌های اصلی ذیل می‌شود:

  • هزینه مصالح اصلی یعنی فولاد، الکترود، رنگ، پیچ و مهره؛
  • هزینه ساخت؛
  • هزینه حمل؛
  • هزینه نصب سوله

1- هزینه مصالح که به روز و براساس زمان خرید، مسئولیت تامین، شرایط پرداخت، طراحی- اشکال مقاطع، ارتفاع ستونها، طول دهانه و ... که تعیین‌کننده وزن سازه به ازای هرمترمربع سوله و میزان پرت ورق است- و مدت زمان پروژه، متفاوت خواهد بود.

2- هزینه ساخت به شدت تابع ابعاد و نوع طراحی سوله است.

3- هزینه حمل اسکلت سوله نیز بسته به نرخ پایه حمل، فاصله تا پروژه  و راه دسترسی، ابعاد مقاطع، شرایط بارگیری و تخلیه متفاوت است.

4- هزینه نصب سوله نیز تابع ابعاد سوله، نوع و تعداد جرثقیل مورد نیاز و شرایط مختلف محل نصب است.

با این حال اگر کارفرما سوله‌ای با ویژگی‌های خاص و اضافی، مهندسی یا مصالح تخصصی نیاز داشته باشد، احتمالاً قیمت تمام شده آن بالاتر خواهد بود. البته ممکن است برای شروع هزینه اولیه بالایی مورد نیاز باشد ولی با سرمایه‌گذاری در طراحی و ساخت یک سوله با کیفیت و متناسب با نیازها، بازگشت سرمایه در کوتاه مدت دور از ذهن نیست. 

 

فاکتورهای موثر بر هزینه ساخت سوله

هزینه ساخت سوله بسته به عوامل مختلفی از جمله مکان، ابعاد، کاربری، مصالح و طراحی مهندسی نیز متفاوت خواهد بود. در این بخش هر یک از عوامل کلیدی زیر را با جزییات بیشتری مورد بحث قرار می‌دهیم.

  • کاربری
  • ابعاد
  • مکان
  • مصالح
  • مهندسی
  • ویژگی‌های خاص

 

1- کاربری

کاربری یک سوله به دلایل مختلفی می‌تواند به طور قابل توجهی بر قیمت ساخت آن تاثیر بگذارد. در مرحله اول، کاربری ممکن است ویژگی‌ها، استفاده از مصالح یا تجهیزات خاصی را ایجاب نماید که می‌تواند هزینه ساخت سوله را افزایش دهند. به عنوان مثال، سوله‌ای که برای نگهداری مواد خطرناک طراحی شده است ممکن است نیازمند پیشبینی الزامات ایمنی بیشتر، سیستم‌های تهویه، تجهیزات اطفاء حریق و کفپوش‌های تخصصی باشد. در مرحله دوم، کاربری مدنظر برای سوله می‌تواند بر طراحی و مهندسی سازه تاثیر بگذارد. سوله‌ای که به نصب ماشین‌آلات یا تجهیزات سنگین نیاز داشته باشد نیاز به تقویت یا ساخت در ابعاد خاصی است که می‌تواند هزینه‌های ساخت را افزایش دهد.

2- ابعاد

اندازه و شکل سازه یک سوله می‌تواند به طور قابل‌توجهی بر قیمت آن از جمله ارتفاع، دهانه، فاصله ستون‌ها و مساحت سوله تاثیر بگذارد. به طور کلی سوله‌های بزرگتر به مصالح و نیروی کار بیشتر و در نتیجه هزینه ساخت بالاتری احتیاج دارند.

علاوه بر این، شکل سوله نیز می‌تواند بر عملکرد، دسترسی و حتی جذابیت بصری آن تاثیر بگذارد. یک شکل یا طرح غیراستاندارد ممکن است به فرآیند مهندسی و ساخت بیشتری نیاز داشته باشد که می‌تواند به افزایش قیمت تمام شده ساخت سوله منجر شود.

3- مکان

هزینه ساخت سوله می‌تواند تحت تاثیر عوامل مختلفی مربوط به مکان پروژه مانند شرایط سایت، فاصله از تامین‌کنندگان و محدودیت‌های قانونی قرار گیرد. ساخت سوله در یک مکان کوهستانی یا تپه‌ای می‌تواند مراحل ساخت سوله را چالش‌برانگیز کند و هزینه ساخت را افزایش دهد. همین‌طور فاصله از تامین‌کنندگان نیز می‌تواند بر هزینه‌ها بیفزاید به‌خصوص زمانی که مصالح و نیروی کار متخصص بومی در دسترس نباشد.

محدودیت‌های قانونی نیز می‌تواند بر هزینه تاثیر بگذارد زیرا مناطق خاص ممکن است مقررات ساخت و ساز خاصی داشته باشند که به استفاده از مصالح گرانتر یا اعمال ویژگی‌های خاص در طراحی و ساخت سوله بیانجامد.

4- مصالح

کیفیت مصالح مورد استفاده برای ساخت سوله بر دوام، ظاهر و عملکرد کلی و همچنین هزینه ساخت تاثیر می‌گذارد. مصالح با کیفیت بالا معمولاً هزینه بیشتری دارند ولی می‌توانند طول عمر سوله را بهبود بخشیده و تعمیر و نگهداری مداوم را کاهش دهند.

فولاد به دلیل استحکام و دوام بالا یکی از مصالح محبوب برای ساخت سوله‌های صنعتی است. در بعضی از پروژه‌ها با شرایط خاص، فولاد گالوانیزه نیز استفاده می‌شود زیرا در برابر زنگ‌زدگی مقاوم بوده و به حداقل تعمیر و نگهداری نیاز دارد.

5- مهندسی سازه

مهندسی سازه سوله تضمین می‌کند که سوله می‌تواند شرایط محیطی و عملیاتی کاربری مورد نظر را تحمل کند. هرچه فرآیند مهندسی سازه پیچیده‌تر و سنگین‌تر باشد، هزینه نهایی ساخت سوله بالاتر خواهد بود.

6- فاصله ستونها

فاصله ستونهای اصلی سوله می‌تواند بر عملکرد و سهولت حرکت در داخل سوله تاثیر بگذارد. فاصله‌های بزرگتر ممکن است به مقاطع پشتیبان اضافی نیاز داشته باشد که هزینه ساخت سوله را افزایش می‌دهد.

7- دهانه سوله

دهانه به عرض کلی سازه سوله اشاره دارد. به طور معمول، دهانه بزرگتر موجب سنگین‌تر شدن وزن کلی سازه و الزام به استفاده از تکیه‌گاه‌های قوی‌تر برای حفظ وزن سازه می‌شود که هزینه ساخت را بالا می‌برد.

8- ارتفاع

ارتفاع سوله یکی دیگر از ملاحظات مهم است که در زمان طراحی سازه باید براساس کاربری سوله، ظرفیت ذخیره‌سازی، تجهیزات احتمالی که در سوله نصب خواهند شد و ماشین‌آلاتی که در آینده در آن تردد خواهند کرد، درباره آن تصمیم‌گیری شود. یک سوله با ارتفاع بیشتر ممکن است به المانهای تقویتی بیشتری احتیاج داشته باشد، بخصوص زمانی که به عنوان مثال دربهای خاص مانند دربهای ریلی بزرگ یا جرثقیل نصب خواهند شد.

9- ویژگی های خاص

اگر می‌خواهید ویژگی‌های خاصی را به طراحی سوله خود اضافه کنید، باید انتظار این را داشته باشید که قیمت تمام شده سوله‌تان افزایش یابد. این ویژگی‌های خاص ممکن است شامل موارد زیر باشد:

 

9-1- ساخت دفاتر اداری درون سوله

اگرچه یک دفتر کار درون سوله از نظر راحتی، مقرون به صرفه بودن و بهره‌وری مزایایی برای شما خواهد داشت ولی باید بدانید که به دلیل اضافه شدن یک سازه جانبی و دیوارهای داخلی، هزینه تمام شده ساخت سوله افزایش خواهد یافت.

9-2- ساخت نیم طبقه درون سوله

برای فضای ذخیره‌سازی، انبار، دفاتر اداری یا ... می‌توان درون سوله نیم طبقه تعبیه کرد ولی این کار علاوه بر اضافه شدن هزینه آهن‌آلات مربوط به خود نیم طبقه، نیازمند تقویت سازه اسکلت فلزی سوله نیز می‌باشد که وزن نهایی سازه و هزینه تمام شده کار را افزایش می‌دهد.

9-3- جرثقیل دروازه‌ای سوله

جرثقیل دروازه‌ای می‌تواند یک ویژگی کاربردی برای سوله‌های صنعتی باشد به ویژه برای کاربری‌هایی که شامل نصبیات سنگین و جابه‌جایی بارهای سنگین می‌شوند. با این وجود نصب جرثقیل‌های دروازه‌ای درون سوله نیازمند طراحی و مدل‌سازی است و موجب افزایش وزن نهایی سازه فلزی سوله خواهد شد.

9-4- دربهای ریلی سوله

اگر برای تردد ماشین‌آلات و وسایل نقلیه بزرگ نیاز به دسترسی آسان به سوله دارید، دربهای ریلی یک راه حل عملیاتی است که البته نصب چنین دربهایی نیز نیازمند تقویت سازه فلزی سوله جهت تحمل وزن درب می‌باشد.

9-5- پوشش و دیوارهای ضد حریق

دیوارهای ضد حریق یا فایروال‌ها می‌توانند به مهار آتش‌سوزی در محیط کار شما کمک کنند و خطر سرایت آتش به سایر ساختمانها را به حداقل برسانند. با این حال نصب دیوارهای ضدحریق هزینه تمام شده ساخت را افزایش خواهد داد زیرا شامل ساخت دیوارهای اضافی علاوه بر دیوارهای سوله می‌شود. پوشش‌های ضد حریق نیز که بر روی مقاطع فلزی پاشیده می‌شوند و آسیب‌پذیری سازه فلزی در برابر حرارت بالا را که از ضعف‌های اصلی آنها است به یک نقطه قوت تبدیل خواهد کرد. استفاده از پوشش‌های ضد حریق نیز به عنوان یک ویژگی اضافی ولی بسیار مفید هزینه اولیه ساخت پروژه را افزایش خواهد داد.

9-6- اسپرینکلر یا آبپاش

سیستم‌های اطفا حریق در سوله‌ها بسته به کاربری سوله می‌تواند بسیار متفاوت باشد. به عنوان مثال سیستم اطفاع حریق در آشیانه‌های هواپیما بسیار پیچیده و هزینه ساخت و راه‌اندازی آنها بسیار بالاست. آبپاش‌ها خطر آتش‌سوزی و رخداد حادثه برای کارکنان، محصولات، تجهیزات را کاهش می‌دهند. هزینه نصب بسته به ابعاد سوله متفاوت است. عاقلانه است که این کار در مراحل اولیه راه‌اندازی سوله انجام شود زیرا اضافه کردن این سیستم بعداً هزینه بیشتری خواهد داشت.

9-7- سیستم های تهویه مطبوع هوا

نصب سیستم تهویه مطبوع، شرایط کار، عملکرد تجهیزات و کیفیت محصول را بهبود می‌بخشد. نصب سیستم تهویه در مراحل اولیه ساخت مقرون به صرفه‌تر است اما هزینه اولیه ساخت و راه‌اندازی سوله را افزایش خواهد داد.

9-8- سیستم‌های امنیتی

برای محافظت از دارایی‌ها در برابر سرقت ممکن است لازم باشد سیستم‌های امنیتی مانند دربهای تقویت شده، سیستم‌های کنترل تردد و دسترسی، دوربین های نظارتی، هشدار و روشنایی نصب کرد. این ویژگی‌ها هزینه ساخت سوله را افزایش می‌دهد اما در نهایت و در درازمدت سرمایه‌گذاری انجام شده بر خواهد گشت.

9-9- نورپردازی خاص

اگر بسته به کاربری به روشنایی و نورپردازی خاصی نیاز باشد، سیم‌کشی و تجهیزات روشنایی اضافی می‌بایست نصب کرد که هزینه‌ها را افزایش خواهد داد. به عنوان مثال در بعضی از کسب و کارها که کار با دقت بالایی انجام می‌شود نور متمرکز مورد نیاز است.

 

شرکت آگرین‌پی با سالها تجربه در زمینه طراحی و ساخت سازه‌های اسکلت فلزی بالاخص سوله‌های صنعتی و سیستم‌های تاسیسات برقی و مکانیکی آنها، آماده ارائه مشاوره به سرمایه گذاران و کارفرمایان محترم در این زمینه بوده تا بتوانند درخصوص ساخت سوله با کاربری مورد نیاز خود بهینه‌ترین تصمیم را بگیرند. با مراجعه به قسمت "خدمات" سایت علاوه بر آشنایی با انواع خدمات شرکت ما، می‌توانید سوابق کاری و نمونه پروژه‌های مشابه انجام شده در زمینه طراحی و ساخت انواع سوله را مشاهد نمایید.