شرکت آگرین‌پی | Agrinpay

لینک تصویر صفحه روزنامه 

مهندس سهیل خاکی عضو هیات مدیره شرکت آگرین‌پی:


در مثلث پیمانکار، کارفرما و مشاور، بیشترین ریسک و فشار هزینه‌های مازاد بر دوش پیمانکار است. 

شرکت آگرین‌پی به عنوان پیمانکار عمومی در سال 1384 تاسیس شده و در طول سالیان متمادی این شرکت خانوادگی علی‌رغم شرایط سخت و نابسامان اقتصادی کشور، پروژه‌های زیادی را بر عهده گرفته و مهارت‌ها، دانش و تجربیات زیادی را در زمینه طراحی، ساخت، تجهیز و مدیریت پروژه‌های احداث ساختمان‌های اداری، مسکونی، صنعتی و غیرصنعتی، تاسیسات برقی و مکانیکی، نفت و گاز و راه و ترابری به‌دست آورده است. امروز شرکت آگرین ‌پی نقش پیمانکار اصلی پروژه‌های متوسط تا بزرگ را بر عهده می‌گیرد و خدمات مدیریت و اجرای پروژه‌های عمرانی را ارائه می‌دهد. این شرکت همچنین خدمات طراحی و مدیریت حقوقی قراردادهای ساخت را به عنوان ارزش ‌افزوده خدمات خود که حاصل دانش آکادمیک در دو حوزه مهندسی و حقوق و تجربه ناب سال‌ها فعالیت مدیران شرکت در زمینه مدیریت پروژه‌های صنعت احداث است، به کارفرمایان خود ارائه می‌دهد. بازسازی و نوسازی ساختمانهای مسکونی، اداری و آموزشی و تامین، ساخت و نصب سازه‌های فلزی نیز از جمله خدماتی است که شرکت آگرین‌پی در قالب مجموعه‌های فنی و مهندسی زیرمجموعه خود بطور تخصصی به کارفرمایان دولتی و خصوصی ارائه می‌نماید. شرکت آگرین‌پی دارای کارخانه ساخت اسکلت فلزی و سوله‌های صنعتی به مساحت 9000 مترمربع است و با اتکا به توان فنی، تجهیزاتی و مدیریتی خود قادر است سالیانه هزاران تن مقاطع فولادی جهت ساخت اسکلت‌های فلزی ساختمان‌های مسکونی، اداری، آموزشی و ... و انواع سوله کارخانه، انبار، آشیانه هواپیما، سازه فلزی پل و ... را تولید و در محل پروژه نصب نماید. تبديل شدن به يكي از معتبرترين پيمانكاران عمومي در اجراي پروژه‌هاي كلان و مهم زيربنايي كشور در چشم‌انداز 10 ساله مدیران این شرکت دیده می‌شود.
مهندس سهیل خاکی، یکی از اعضای هیات مدیره شرکت آگرین‌پی، دانش آموخته عمران در مقطع کارشناسی، سازه در مقطع کارشناسی ارشد از دانشگاه سراسری زنجان و دارای مدرک MBA ازدانشکده مدیریت دانشگاه تهران، که از سال 84 به مجموعه آگرین‌پی پیوسته است در گفتگو با خبرنگار روزنامه اقتصاد پویا ضمن معرفی این شرکت توانمند و تخصصی می‌گوید: "شرکت آگرین‌پی ابتدا در حوزه مخابرات و خطوط فیبر نوری فعالیت خود را شروع کرده و در سال 89 وارد حوزه ابنیه، تاسیسات و راه شده است. امروز این شرکت دارای گرید 3 در رشته ابنیه، گرید 5 در رشته تاسیسات و گرید 5 در رشته راه و ترابری است و برای 100 نفر بطور مستقیم و نزدیک به 200 نفر بطور غیرمستقیم اشتغال ایجاد کرده است."
وی حوزه صنعت احداث و پیمانکاری را کاری سخت توصیف کرده و اظهار داشت با تشدید اوضاع بد اقتصادی و افزایش تورم از سال 97، شرکت آگرین‌پی با تلاش مدیریت و نیروی انسانی خود توانسته است همچنان به فعالیت ادامه داده و تعامل سازنده با کارفرمایان باعث اتمام بموقع و با کیفیت پروژه‌ها شده است. به گفته مهندس خاکی این تعامل و همکاری باعث شده است پروژه‌ها تا حد زیادی از گزند نوسانات قیمت حفظ شده و بموقع و باکیفیت مدنظر، تحویل کارفرما بشوند.
عضو هیات مدیره شرکت آگرین‌پی در ادامه گفت: "طی چند سالی که شرکت در استان البرز و استانهای دیگر پروژه اجرا کرده است، فاکتورهایی از جمله دانش فنی نفرات اصلی شرکت که همگی دارای تخصص و تحصیلات دانشگاهی در حوزه فعالیت شرکت و امور مربوط به مناقصات، اجرا و زمانبندی پروژه‌ها هستند، به ما کمک کرده‌اند تا رضایت کارفرمایان را جلب کنیم."
وی در تشریح بخشی از پروژه‌های این شرکت گفت: "اولین کار شرکت آگرین‌پی با شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران بود و پروژه‌هایی در استانهای تهران، سمنان و خراسان شمالی اجرا شد. زمانی‌که پروژه‌های منطقه پارس جنوبی زیاد بود و بسیاری از پیمانکاران در آن منطقه مشغول فعالیت بودند، شرکت ما نیز برای قرارگاه خاتم‌الانبیاء پروژه انجام می‌داد. بعد از آن، در استان فارس در رشته تاسیسات چند پروژه اجرا کردیم."
مهندس خاکی اولین پروژه شرکت آگرین‌پی در استان البرز را پروژه ساخت نمایشگاه گل و گیاه کرج به کارفرمایی سازمان پارکها و فضای سبز شهرداری کرج ذکر کرد و اظهار داشت نمایشگاه اصلی در آن فضا توسط این شرکت ساخته شده است و سوله تالار گل که هر سال شهریور ماه میزبان شرکت‌کنندگان جشنواره گل و گیاه کرج هستند ساخته شرکت آگرین‌پی است. گفتنی است که شرکت آگرین‌پی بابت ساخت و تحویل زودتر از موعد این پروژه از کارفرما تقدیرنامه دریافت کرده است.
ساخت سوله‌های انبار مرکزی شرکت آب و فاضلاب کرج در میدان استاندارد در سال 93-92، ساخت 11 سوله اجاره‌ای برای دپو کالا در منطقه ویژه اقتصادی پیام به مساحت 10 هزار متر مربع، ساخت مجتمع فرهنگی آموزشی در صحن امام‌زاده طاهر برای سازمان اوقاف و امور خیریه کرج، ساخت آَشیانه هواپیما در فرودگاه بین‌المللی پیام و ساخت آزمایشگاه مجتمع سنگ آهن گوهرزمین از دیگر پروژه‌های شاخص شرکت آگرین‌پی بنا به گفته مهندس خاکی است. "پروژه مجتمع فرهنگی اوقاف در زمان خود پروژه شاخصی در استان البرز و برای سازمان اوقاف بسیار حائز اهمیت بود چون دارای یک آمفی تئاتر و فضاهای آموزشی مختلف بود. ما در 2 فاز و در زمانی نزدیک به 2 سال این پروژه را اجرا و تحویل کارفرما دادیم."
شرکت آگرین پی از سال 1400 وارد همکاری با شرکت شهرکهای صنعتی استان البرز شده و از آن زمان تاکنون دو پروژه اجرا و در آستانه تحویل دارد و یک پروژه را به تازگی شروع کرده است. وی در خصوص این پروژه‌ها گفت: "اولین پروژه طی هفته آتی تحویل قطعی خواهد شد؛ دومین پروژه یک ماه دیگر تحویل موقت خواهد شد و سومین پروژه با 40 درصد پیشرفت فیزیکی در دست اجرا است."
عضو هیات مدیره شرکت آگرین‌پی در بخش دیگری از این مصاحبه با اشاره به برخی مشکلات صنعت پیمانکاری گفت: "چهارچوب و اساس قراردادهای پیمانکاران با ارگانهای دولتی مطمئناً در زمان ثبات بازار نوشته شده ولی از سال 97 تورم و شرایط اقتصادی به گونه‌ای پیش رفته است که هیچگاه اوضاع و احوال زمان اجرای پروژه با شرایط زمان عقد قرارداد همخوانی ندارد. این یکی از چالشهای مهم پیمانکاران است که انتظار می‌رود دولت با بروزرسانی شاخص‌های تعدیل قیمتها براساس واقعیت بازار و کارفرمایان با استفاده از تمام ظرفیتهای قانونی، در جهت حفظ منافع و اهداف تعیین شده برای پروژه‌ها، همکاری کنند. وقتی نوسانات شدید قیمتها که معمولاً بیشتر از حد قابل پیش‌بینی هستند، تنها به پیمانکار تحمیل ‌شود، برنامه‌ریزی مالی و نقدینگی شرکت‌ها دستخوش تغییر و مشکل و منافع پیشبینی شده آنها با ضررهای سنگین مواجه خواهد شد و بنابراین حیات و تداوم فعالیت شرکتهای پیمانکاری به خطر می‌افتد." 
وی پیمانکاری را مانند تمامی مشاغل یک نوع فعالیت بازرگانی توصیف کرده و افزود: "پیمانکار باید به فکر سود و تامین هزینه‌های خود باشد تا بتواند ادامه حیات داده و برای کشور آبادانی و اشتغالزایی بیافریند. به این دلیل در شرایط تورمی و نوسان قیمتها انتظار می‌رود کارفرما با رویکرد سنتی به پروژه نگاه نکند. البته برخی از کارفرمایان مانند شرکت شهرکهای صنعتی مشکلات پیمانکاران را درک می‌کنند و از ظرفیتی که قانون‌گذار برای آنها تعریف کرده حداکثر استفاده را برای کمک به پیمانکاران می‌کنند که جای تقدیر و تشکر دارد."
وی نگاه و دانش فنی کارفرما را بسیار مفید ارزیابی کرده و اظهار داشت در مثلث پیمانکار، کارفرما و مشاور، بیشترین ریسک و فشار هزینه‌های مازاد بر دوش پیمانکار است. " این عدم تعادل ریسک و فشار هزینه‌های مازاد بر راس پیمانکار، قابل قیاس با ریسک و هزینه کارفرما نیست. باید به طریقی در این مثلث توازن بوجود بیاید و هریک از ارکان پروژه باید ضمن پایبندی به حقوق و وظایف خود، تلاش کنند تا این مثلث از تعادل خارج نشود و به یک ضلع (پیمانکار) فشار مضاعفی وارد نشود."
مهندس خاکی تصریح کرد از آنجا که اداره مالیات و سازمان تامین اجتماعی هیچگونه تسهیلاتی و یا تخفیفاتی را برای پیمانکاران در نظر نمی‌گیرند، خیلی از پیمانکاران رغبتی برای کار در بخش دولتی ندارند چون پروژه دولتی برای پیمانکارانی که سالم و شفاف کار می‌کنند به معنی درگیری با چالشهایی از قبیل کمبود نقدینگی، مشکلات بیمه و مالیات، ... است.
وی مهندس ایزدی معاون فنی شرکت شهرکهای صنعتی استان البرز را مدیری فنی با دانش فنی، و دسترسی آسان معرفی کرده و افزود: "مهندس یزدی در هر سه پروژه بازدیدهای میدانی و جلسات کارگاهی داشته و کاملا به امور پروژه‌ها اشراف دارد و بدون کمک وی بسیاری از چالشها حل نمی‌شود و از این بابت فرصت را مغتنم شمرده و از ایشان و مهندسین دفتر فنی تشکر و قدردانی می‌کنم."
عضو هیات مدیره شرکت آگرین‌پی بر این باور است که شرکت اگرچه موفقیتهای بسیاری کسب کرده ولی به اهداف برنامه‌ریزی شده خود در افق 1400 نرسیده است. "قبلا هر ماه در یکی دو مناقصه شرکت می‌کردیم و اگر شرایط امروز هم مناسب بود با توجه به قابلیتهای شرکت می‌توانستیم چهار برابر پروژه‌های فعلی کار انجام بدهیم. در این صورت گرید شرکت به رتبه 1 ارتقا پیدا می‌کرد. البته اگر امروز پروژه‌ها و گرید را بروز‌رسانی کنیم رتبه حال حاضر شرکت 2 خواهد بود."
وی برنامه‌های شرکت آگرین‌پی برای افق 10 سال آینده را پایبندی به اهداف شرکت و ادامه مسیر برای اجرای پروژه‌های بزرگ و ملی ذکرکرده و تاکید کرد: "تمام اهداف و فعالیتهای شرکت آگرین‌پی در راستای خدمت‌رسانی به کشور است چه در شرکت اصلی، چه در شرکت مشاوره‌ای که به مجموعه اضافه شده و چه در حوزه کارهای خصوصی که با شرکتهای غیردولتی بزرگ انجام میدهیم. تمامی این اقدامات در راستای رسیدن به پیشرفت و توسعه مورد انتظار در افق 10 ساله است. در این مسیر خوشبین هستیم که تلاش ما به نتیجه خواهد رسید."
وی در انتها از کارفرمایان قبلی و فعلی که طی این مدت علیرغم محدودیتها، موانع و مشکلات با دید مثبت به مجموعه شرکت آگرین‌پی اطمینان کرده و برای اجرا و تحویل بموقع پروژه‌ها کمک کرده‌اند، بطور ویژه تقدیر و تشکر کرد.


    

 

مقالات مرتبط