شرکت آگرین‌پی | Agrinpay

1- مقدمه

این متن یک راهنمای گام به گام مراحل ساخت سوله اسکلت فلزی است. تمام جنبه‌های لازم، از جمله برنامه‌ریزی، آماده‌سازی محل، ساخت فونداسیون، قاب‌بندی، پوشش سقف و کارهای تکمیلی را مدنظر قرار داده است. با دنبال کردن این مراحل، خوانندگان به درک کاملی از فرآیند مربوط به ساخت سوله اسکلت فلزی دست خواهند یافت.

 

2- برنامه‌ریزی و آماده‌سازی طراحی و ساخت سوله:

2-1- تعیین ابعاد سوله:

در مورد ابعاد سوله با در نظر گرفتن کاربری مورد نظر، فضای موجود و هر گونه قوانین و مقررات محلی ساختمان تصمیم بگیرید. برای تعیین ابعاد سوله نیم نگاهی هم به آینده و احتمال توسعه کسب و کار و فعالیت‌های خود داشته باشید

2-2- دریافت مجوزها و تاییدیه‌ها:

برای دریافت مجوزهای لازم و اطمینان از رعایت قوانین و مقررات ساختمانی، با سازمانهای مربوطه مشورت کنید.

2-3- انتخاب محل احداث سوله:

با توجه به عواملی مانند کاربری سوله، دسترسی، زهکشی و نزدیکی به تاسیسات، مکان مناسبی را برای ساخت سوله انتخاب کنید.

2-4- طراحی فونداسیون:

یک نوع پی مناسب را بر اساس شرایط خاک و الزامات طراحی اسکلت سوله انتخاب کنید. گزینه‌های متداول عبارتند از پی منفرد یا شناژ، فونداسیون گسترده و فونداسیون نواری.

 

3- آماده‌سازی محل احداث سوله

3-1- پاکسازی و تسطیح:

محل را از هرگونه پوشش گیاهی، زباله یا موانع پاک کنید. سطح زمین را با استفاده از تجهیزات و ماشین‌آلات تسطیح یا با برداشت خاک اضافی صاف کنید.

3-2- علامت گذاری مرزها:

مرزهای سوله را با استفاده از میخکوبی، ریسمان‌کشی و گچ‌ریزی علامت‌گذاری کنید و از ابعاد و تراز ارتفاعی دقیق اطمینان حاصل کنید.

3-3- حفاری (در صورت نیاز):

در صورت نیاز و بسته به نوع فونداسیون، محل را حفاری کنید. طراحی انجام شده را دنبال کنید و در صورت نیاز با متخصصان مشورت کنید.

 

4- اجرای فونداسیون:

4-1- گچ‌ریزی و قالب‌بندی:

طرح فونداسیون را روی زمین گچ‌ریزی کنید تا مرزی برای آرماتوربندی، قالب‌بندی و ریختن بتن ایجاد شود.

4-2- آرماتوربندی:

آرماتورهای فولادی (میلگرد) را طبق مشخصات فنی و نقشه‌های طراحی شده درون قالب قرار دهید.

4-3- بتن‌ریزی:

فضای قالب‌بندی شده را با بتن طبق مشخصات فنی و طراحی انجام شده پر کنید و مطمئن شوید که به درستی متراکم و تراز شده است. اجازه دهید تا بتن طبق دستورالعمل سازنده عمل‌آوری شود.

 

5- قاب بندی:

5-1- ساخت مقاطع و اعضای فولادی سوله

ستون‌ها، تیرها و خرپاهای فولادی را با توجه به طرح و مشخصات سوله برش داده، مونتاژ و جوشکاری و سپس رنگ آمیزی نمایید. بسته به محل احداث سوله و شرایط کاربری و آب و هوایی منطقه، ممکن است لازم باشد بر روی مقاطع فولادی عملیات سندبلاست انجام و از پوشش‌های رنگی خاص استفاده شود. ساخت مقاطع فولادی مهمترین و حساس‌ترین مرحله ساخت سوله محسوب می شود که خود به یک برنامه‌ریزی و تصمیم‌گیری دقیق احتیاج دارد. انتخاب یک سازنده اسکلت فلزی معتبر کار حساسی است ولی در صورتی که درست انجام شود تا حد زیادی از دغدغه‌های شما کاسته خواهد شد و خروجی تمام شده کار، موفقیت‌آمیز خواهد بود.

5-2- نصب ستون:

ستون‌ها را مطابق با نقشه‌های طراحی شده جانمایی و نصب کنید و با استفاده از انکر بولت یا جوش آن‌ها را روی صفحه ستونها مهار کنید.

5-3- نصب تیر و خرپا:

تیرهای افقی و خرپاها را نصب کنید و آنها را به طور ایمن به ستون‌ها وصل کنید. از اتصال‌دهنده‌ها یا تکنیک‌های جوشکاری مناسب استفاده کنید.

5-4- قاب‌بندی دیوار و سقف:

گل‌میخ‌ها یا پرلین‌های فولادی را به تیرها و خرپاها بچسبانید و چارچوب دیوارها و سقف را تشکیل دهید.

 

6- سقف:

6-1- انتخاب مصالح مناسب برای پوشش سقف:

با توجه به عواملی مانند آب و هوا، بودجه و زیبایی‌شناسی، مصالح مناسب برای پوشش سقف را انتخاب کنید. گزینه‌های رایج عبارتند از پانل‌های فلزی، ورق‌های فلزی موجدار، یا مصالح کامپوزیت.

6-2- نصب پوشش سقف:

مصالح پوشش سقف را طبق دستورالعمل سازنده نصب کنید و از هم ترازی مناسب، چفت و بست و آببندی آن اطمینان حاصل کنید.

 

7- اجرای پوشش دیوار، در و پنجره:

7-1- اجرای پوشش دیوار:

بسته به طراحی و انتخاب انجام شده برای پوشش دیوارهای سوله، مطابق با مشخصات فنی، دیتیل های اجرایی و دستورالعمل های تولید کننده پوشش دیوار را اجرا کنید. تراز بودن، رعایت چفت و بست، آببندی و رعایت جزییات معماری بسیار پر اهمیت است.

7-2- نصب درب و پنجره:

درها و پنجره‌ها را در مکان‌های تعیین‌شده با پیروی از دستورالعمل‌های سازنده و اطمینان از عایق‌بندی و آب‌بندی مناسب آب‌وهوا نصب کنید.

 

8- تاسیسات برقی و لوله‌کشی:

8-1- سیم‌کشی برق:

در صورت نیاز، سیم‌کشی و پریزهای برق را طبق قوانین و مقررات سازمانهای ذیربط و طراحی انجام شده نصب کنید. در صورت نیاز با یک برقکار مجاز مشورت کنید.

8-2- لوله‌کشی (در صورت وجود):

در صورت نیاز به لوله‌کشی، لوله ها را نصب کنید و تجهیزات مربوطه را براساس استاندارد و دستورالعمل های تاسیسات مکانیکی نصب کنید. تا حد امکان سعی کنید از یک پیمانکار لوله‌کشی معتبر کمک بگیرید.

 

9- نازک کاری پایانی:

9-1- عایق‌بندی

برای حفظ و کنترل دما در سوله، از مصالح مناسب جهت درزگیری قسمت های مختلف سوله استفاده کنید.

9-2- نازک کاری فضای داخلی:

دیوارها، کف‌ها و سقف‌های داخلی را به دلخواه با در نظر گرفتن عواملی مانند زیبایی‌شناسی و عملکرد، تکمیل کنید.

9-3- نازک کاری فضای خارجی:

برای محافظت از سازه فولادی در برابر خوردگی و افزایش ظاهر آن، لکه گیری پوشش رنگ مقاطع فلزی را انجام دهید. 

 

10- نتیجه‌گیری:

ساخت سوله سازه فولادی شامل برنامه‌ریزی دقیق، آماده‌سازی مناسب محل، ساخت فونداسیون، قاب‌بندی، سقف و کارهای تکمیلی است. با پیروی از این راهنمای گام به گام، خوانندگان درک جامعی از فرآیند خواهند داشت و قادر خواهند بود یک سوله اسکلت فلزی کاربردی و بادوام بسازند. حتما با ما در تماس باشید و از راهنمایی متخصصان ما بهره ببرید، قوانین ساختمانی محل احداث سوله را رعایت کنید و از ایمنی در طول فرآیند ساخت و ساز اطمینان حاصل کنید.

ما در آگرین پی با در اختیار داشتن متخصصان باتجربه در زمینه طراحی، ساخت و اجرای انواع سازه‌های فلزی، قادریم پروژه شما را از مرحله برنامه‌ریزی و طراحی تا مرحله تحویل و آماده‌سازی جهت بهره‌برداری، به بهترین شکل مدیریت کنیم و در نهایت یک سازه با وزن بهینه، مقاوم و با طراحی زیبا تحویل شما دهیم. در قسمت پروژه‌ها می‌توانید سوابق کاری و نمونه پروژه‌های مشابه انجام شده توسط شرکت ما در زمینه طراحی و ساخت انواع سازه فلزی را مشاهده نمایید.