شرکت آگرین‌پی | Agrinpay

براساس مطالعات انجام شده روی بیش از 12000 پروژه توسط گروه IPA Global بیش از 35 درصد پروژه های ساخت و ساز در سرتاسر جهان در حین کار با تغییرات اساسی مواجه می شوند. علاوه بر این تقریباً هر تغییر در یک پروژه تاثیری منفی بر بهره وری پروژه خواهد داشت که منجر به ناکارآمدی خواهد شد: 25 درصد پروژه ها بیش از 20درصد دچار تغییر می شوند و هزینه 25 درصد پروژه ها  بیش از 30 درصد دچار افزایش می شوند.

وقتی صحبت از مگاپروژه ها می شود این درصدها افزایش می یابد به گونه ای که 98 درصد آنها با افزایش بیش از 30 درصدی هزینه ها مواجه می شوند. همچنین 77درصد از مگاپروژه ها با تاخیرات حداقل 40درصدی مواجه می شوند.

ناکارآمدی از جمله عدول از برنامه زمانبندی و افزایش محدوده پروژه از بزرگترین عوامل افزایش هزینه های پروژه ها هستند بطوریکه باعث افزایش بطور متوسط 80درصدی هزینه های اولیه پروژه می شوند.

در حالی که عوامل زیادی در افزایش هزینه های پروژه ها نقش دارند، عامل اصلی بهره وری پایین است. "بهره وری" که معمولا به عنوان معیار اندازه گیری ارزش کار انجام شده در بازه زمانی مشخص در مقابل منابع استفاده شده جهت انجام آن کار، تعریف می شود، از دیرباز در صنعت ساخت مورد غفلت واقع شده است. در حالی که سایر صنایع مانند تولید، بهره وری را دو برابر کرده اند، بهره وری در صنعت ساخت طی دهه ها ثابت مانده است. در حقیقت صنعت ساخت یکی از معدود صنایعی است که نسبت به 60 سال پیش بازدهی کمتری دارد. در گزارشی که در سال 2017 توسط موسسه جهانی مک کینزی منتشر شد، بهره وری در صنعت ساخت یک مشکل اساسی و سرسخت معرفی شده است. فقط کافی است کندی در دیجیتالی شدن که یک عامل اصلی در پایین بودن بهره وری صنعت ساخت است را در نظر بگیرید تا متوجه شوید چرا اینگونه است. صنعت 10 تریلیون دلاری ساخت و ساز از همه صنایع دیگر مانند معدن و نفت و گاز عقب افتاده است و  کمتر از 1 درصد درآمد خود را صرف فن آوری اطلاعات می کند.

اما از آنجاییکه هزینه های ناشی از ناکارآمدی رو به افزایش است، صنعت ساخت و ساز توجه به بهره وری را در دستور کار خود قرار داده است. حتی ناکارآمدی جزیی هم می تواند منجر به هزینه های حیرت انگیز شود. به عنوان مثال، دوباره کاری ناشی از ضعف در کنترل اسناد را در نظر بگیرید. طی یک مطالعه مشخص شد که دوباره کاری در صنعت ساخت می تواند تنها در آمریکا هر ساله بالغ بر 4.2 میلیارد دلار هزینه ایجاد کند. مشکل بهره وری در صنعت ساخت سالانه 1.6 تریلیون دلار برای اقتصاد جهانی آمریکا هزینه دارد. حال تصور کنید که در صنعت ساخت کشور ما هزینه های ناشی از بهره وری پایین چقدر است. به جرات می توان گفت هزینه های ناشی از مشکلات بهره وری آنچنان گزاف است که نمی توان آن را نادیده گرفت.

توجه کنید که وقتی بهره وری در ساخت و ساز افزایش می یابد، همه سود می برند بویژه پیمانکار:

پروژه ها سریعتر تکمیل می شوند
هزینه پروژه ها کاهش می یابد
پیمانکاران می توانند با رقابت بیشتری پیشنهاد قیمت دهند
و نهایتاً پروژه ها سودآورتر خواهند بود
خبر خوب این است که اگر ناکارآمدی جزئی می تواند منجر به هزینه های کلان شود، بنابراین حتی بهبود تدریجی در بهره وری پروژه ها می تواند در زمان و هزینه پیمانکاران صرفه جویی چشمگیری ایجاد کند. بنابراین ما در ادامه 7 راهکار برای تکمیل سریعتر پروژه ها، کاهش هزینه ها و افزایش سودآوری شما ارائه می کنیم:

1. استقرار فن آوری در فرآیندهای کسب و کار (هرچه سریعتر بهتر)

 وقتی صحبت از افزایش بهره وری می شود، بکارگیری فن آوری جدید، سریعترین مسیر با بیشترین بازدهی خواهد بود. نرم افزارهای مدیریت یکپارچه پروژه و مدلسازی اطلاعات ساختمانی (BIM) می توانند هدر رفت زمان و هزینه های دوباره کاری را تا حد زیادی کاهش دهند. امروزه بوسیله تلفیق نرم افزارهای کنترل زمانبندی پروژه، رویکرد مدلسازی اطلاعات ساختمان، نرم افزارهای متره و برآورد، نرم افزارهای مالی و نرم افزارهای ثبت کارکرد نیروی انسانی، ماشین آلات و تجهیزات و سایر نرم افزارهای مدیریت اطلاعات مرتبط با صنعت ساخت، در یک بستر یکپارچه این امکان را فراهم کرده است که پیمانکاران داده ها، اسناد و مدارک، نقشه ها، تصاویر، دستور کارها، تاییدات و سایر اطلاعات پروژه را در لحظه در یک پلتفرم جمع آوری، مدیریت و به اشتراک بگذارند. در این حالت علاوه بر حذف زمانهایی که صرف انتقال داده ها و اطلاعات بین افراد و ارکان مختلف پروژه می شود، سرعت تجزیه و تحلیل اطلاعات و تصمیم گیری دقیقتر بطور چشم گیری افزایش می یابد.

2. بهبود برنامه ریزی با داده های بیشتر

همانطور که می دانید بهبود برنامه ریزی باعث افزایش بهره وری خواهد شد. شما می توانید با تجزیه و تحلیل کل مراحل ساخت و ساز از ابتدا تا انتها و بررسی پروژه های قبل، نقاط قوت و ضعف بهره وری پروژه هایتان را مشخص کنید.

اگر در طول مراحل ساخت مشکلات یا تغییراتی رخ دهد، می بایست برنامه ریزی مجدد انجام شود. بهبود نحوه استفاده از داده ها برای افزایش بهره وری ضروری است. بطور خاص برای تیم هایی که از BIM استفاده می کنند، در صورت که هر فرد بتواند از ابتدا اطلاعات خود را وارد مدل کند تا مورد ارزیابی قرار گیرد، کاهش چشمگیر فرآیندهای زائد موجب افزایش قابل توجه بهره وری خواهد شد.

اما استفاده از داده های بیشتر در فرآیندهای برنامه ریزی به تنهایی کافی نیست. پیمانکاران می بایست داده های پروژه های قبل را تجزیه و تحلیل کنند تا بتوانند موانع بهره وری را شناسایی کنند و از بین ببرند. پیمانکاران با تعیین معیارهای سنجش دقت برنامه ریزی و فرآیندهای جاری، می توانند معیارهای واقع بینانه ای برای اطمینان از بهبود نیز وضع کنند.

3. آموزش بهره وری در ساخت و ساز و کمک به کسب تجربه کار در کارگاه

آیا راه های افزایش بهره وری پروژه را به سرپرستان کارگاه های خود آموزش می دهید؟ خوشتان بیاید یا نیاید، سرپرستان کارگاه توانایی این را دارند که پروژه شما را هم با موفقیت به پایان برسانند هم با شکست و پیمانکارانی که روی آموزش کارکنان خود سرمایه گذاری می کنند منافعی زیادی را کسب می کنند.

در حالی که صنعت بطور سنتی آموزش کارکنان را برای تکمیل پروژه ها ضروری می داند ( به عنوان مثال، آموزش نحوه عملکرد یک دستگاه جدید) پیمانکاران، مشاوران و کارفرمایان کمی هستند که نفرات کلیدی خود را درباره چگونگی افزایش بهره وری و توجه به آن آموزش دهند. سرپرستان کارگاه و پروژه ها باید آموزش ببینند که پروژه را به عنوان یک فعالیت یا شغل روزمره نگاه نکنند بلکه باید همواره به این فکر کنند که چگونه آن را بموقع به پایان برسانند و تحویل دهند. آیا پروژه مایلستون هایی دارد؟ اگر چنین است، آیا پروژه سرعت لازم برای دستیابی به آن مایلستونها را طبق برنامه زمانبندی و بودجه تعریف شده دارد؟ سوالاتی از این دست باید همواره گوشه ذهن سرپرستان کارگاه و پروژه باشد. علاوه بر این صنعت می تواند از بکارگیری دانشجویان و تازه فارغ التحصیلان در پروژه ها به عنوان کارآموز استفاده کرده و برای آنها این موقعیت را ایجاد کنند که ضمن کسب تجربه عملی در پروژه ها و آشنایی با واقعیتهای پروژه، خود را برای بازار کار و ایفای نقش سازنده در پروژه ها و صنعت ساخت و ساز آماده کنند.

4. افزایش استفاده از فن آوری المان های پیش ساخته و مدولار

در پروژه های بزرگ عناصر تکرار شونده بسیاری ممکن است مورد استفاده قرار گیرند. این عناصر تکرار شونده را می توان در یک کارخانه یا کارگاهی متفاوت از کارگاه پروژه بطور پیش ساخته تهیه کرد و سپس به کارگاه اصلی حمل و نصب نمود. با این حال بسیاری در صنعت ساخت با این امکان و منافع آن بخوبی آشنایی ندارند. استفاده از عناصر پیش ساخته نه تنها باعث کاهش هزینه ها می شود بلکه باعث افزایش کیفیت و ایمنی کار و کاهش هدر رفت منابع نیز می شود. در واقع اگر بتوان از ابتدا طراحی را بر مبنای استفاده از المان های پیش ساخته و مدلار تهیه کرد، نتیجه نهایی با بهره وری بالا و منافع مالی بسیاری برای کارفرما و پیمانکار همراه خواهد بود.

5. به سمت قراردادهای کوتاهتر و دوستانه تر حرکت کنید

قراردادهای دراکونی همچنان مانع بهبود بهره وری و منافع مالی پروژه ها هستند. وقتی هر یک از طرفین به دنبال تامین مصونیت قانونی هرچه بیشتر خود باشد، مشارکت مستقیم تیم ها با یکدیگر دشوارتر و احتمال بروز خطاها و اختلافات منجر به ناکارآمدی بیشتر می شود. به جای اینکه تیم حقوقی خود را تقویت کنید، قدرت مذاکرات خود را تقویت کنید و به دنبال قراردادهای کوتاهتر با مفاد قانونی کمتر و تعامل مستقیم و بیشتر با کارفرما، مشاور و طراح باشید. در این سناریو مشکلات و راهکارها بطور کامل و علنی مورد بحث و بررسی قرار می گیرند و جبران خسارت با دخالت مفاد قانونی کمتر مورد توافق قرار می گیرد. همه اینها در جهت بهبود بهره وری کلی یک پروژه ساخت و ساز است.

6. آموزش های ایمنی را بهبود بخشید و سطح ایمنی در پروژه ها را افزایش دهید

حوادث یکی از عوامل اصلی تاخیر و افزایش هزینه ها در پروژه های ساخت و ساز است. پیمانکاران باید برای آگاهی بیشتر کارکنان از خطرات و ریسک های موجود در محیط کاری پروژه ها و همچنین ترغیب آنها به استفاده از روش های جدید حفظ ایمنی، آموزشهای بیشتری ارائه کنند.

امروزه ناکارآمدی بسیاری از شیوه های ایمنی منسوخ شده اثبات شده است بنابراین پیمانکاران برای کاهش خطرات عملیات اجرایی روزانه در پروژه ها باید بطور مداوم روش های جدید را شناسایی و آموزش دهند و نسبت به اجرای آن نظارت کنند. افزایش آگاهی در مورد ایمنی و ارائه برنامه های آموزشی بیشتر به بهبود سطح ایمنی در پروژه ها کمک می کند و در نتیجه بهره وری را افزایش می دهد. بطور کلی آموزش تنها کافی نیست بلکه حتما باید نسبت به بروز بودن آموزش ها و اجرایی شدن آنها اطمینان حاصل کرد.

7. بهبود کیفیت ارتباطات

بهره وری بر همه افراد دخیل در پروژه تاثیر می گذارد اما پیمانکاران با تفهیم اهمیت بهره وری برای تمام افراد می توانند پویایی پروژه را به یک سطح بالاتر هدایت کنند. علاوه بر این شرکت های ساخت و ساز باید به پیشنهادات و راهکارهایی که جهت بهبود بهره وری و ایجاد انگیزه برای این بهبود توسط تیم اجرایی پروژه پیشنهاد می شود، اهمیت دهند و از آنها استقبال کنند. در راستای بهبود ارتباطات در بین افراد و واحدهای مختلف پروژه و حذف فرآیندهای کاغذی که خود یک عامل کاهش بهره وری در پروژه ها است استفاده از نرم افزارهای مدیریت یکپارچه پروژه پیشنهاد می گردد.

بهبود بهره وری ساخت و ساز با یک برنامه آغاز می شود

به طور خلاصه، تغییراتی که منجر به ناکارآمدی می شود، بر زمانبندی و عملکرد مالی پروژه تاثیر می گذارد و منجر به تطویل چشمگیر زمانبندی پروژه و افزایش هزینه ها می شود. اگرچه بهره وری پایین عامل اصلی این نتایج منفی است اما روش های سریع و آسان بسیاری برای بهبود بهره وری وجود دارد که تاثیر چشمگیری در نتیجه نهایی و سودآوری پروژه خواهد داشت. بکارگیری فن آوری های جدید و استفاده از داده های بیشتر در فرآیند برنامه ریزی تنها دو روش مناسب برای کاهش ناکارآمدی است. اگرچه بهره وری در ساخت و ساز برای ده ها سال ثابت بوده است ولی با گسترش فن آوری های دیجیتال در این صنعت همه چیز تغییر خواهد کرد و بهره وری پروژه ها با افزایش چشمگیر همراه خواهد شد. با بکارگیری این هفت راهکار جهت بهبود بهره وری می توانید پروژه هایتان را در قالب زمان و بودجه پیشبینی شده خود به پایان برسانید.

 

#افزایش_بهره_وری_در_ساخت_و_ساز

#پیمانکاری_ساخت_و_ساز

#فن_آوری_های_نوین_ساختمانی 

#مدلسازی_اطلاعات_ساختمان

#مدیریت_یکپارچه_پروژه

#نرم_افزار_مدیریت_یکپارچه_پروژه